Al begyndelse er svær. Her er 3 gode råd til hvordan du vedholder nye træningsrutiner.

De fleste har på et eller tidspunkt forsøgt sig med, at implementere en ny god vane, eller en ny træningsrutine eller lignende, uden held. Det er der faktisk ikke noget underligt i, for al begyndelse er rigtig svær, især hvis man ikke har nogle gode værktøjer til at vedholde sig selv i en ny vane. Under her giver vi dig 3 værktøjer som vi arbejder ud fra, når nogle af vores patienter skal have et lille skub med på vejen, for at huske at lave deres øvelser derhjemme.

Gør det nemt

Udstrækning

Hvis du skal starte på noget nyt, såsom at lave 3 strækøvelser hver dag for at komme dig over en skade, eksempelvis akillesseneproblemer, så er det vigtigt at det er nemt for dig at gøre. Hvis det bliver for svært og du for at udføre dine øvelser skal i fitnesscenter for at lave dem hver gang, så kan det for nogen, være uoverskueligt. Derfor forsøger vi altid på, at efterleve, at de øvelser osv. som vi giver vores patienter med hjem, er lette at udføre, og kan laves hjemme hos dem selv.

“Nemt” er derfor: Vær sikker på, at de ting du er blevet bedt om at lave af din fysioterapeut, er nemme øvelser du kan lave selv og at du forstår hvordan du skal lave dem. Vær sikker på, at du kan smide dig på gulvet i stuen i en ledig stund, lav dine øvelser, og så videre i teksten.

Det her er en meget simplificeret måde at beskrive det på, men det er faktisk sandt. Hvis tingene ikke er nemme at udføre, så er chancen for at det ikke bliver udført større. Især i starten indtil det at lave dine øvelser er blevet til en rutine.

Gør det overskueligt at huske at lave dine øvelser.

En af de undskyldninger vi hører fra vores patienter, når vi spørger dem om de har lavet deres øvelser er typisk: “de har glemt det” Og det er faktisk fair nok, for det er også svært at huske at bruge tandtråd hver dag hvis man ikke er vant til det. Vaner tager tid at opbygge. Derfor siger vi ofte til vores patienter, at de skal finde noget der kan trigge deres hjerne til at huske dem på at de skal lave deres øvelser. En regel af en slags, som sætter hjernen til at huske at det er tid.

En trigger kan være:

Du lukker døren når du kommer hjem fra arbejde. Du vasker dine hænder efter et toiletbesøg, eller du parkerer bilen i indkørslen. Det handler egentlig om at trigge din nye vane, så du langsomt ikke behøver at bruge energi på at huske at lave dine øvelser, men bare gør det.

Gør det målbart

Vi mennesker elsker at måle os selv. Det er sikkert derfor der er så mange der bruger endomondo, strava eller garmin connect. På disse digitale platforme kan man se hvor meget man har trænet, og hvor god ( eller dårlig ) man er. Vi er i høj grad drevet af ønsket om at blive bedre.

Samme princip kan man egentlig bruge hvis man gerne vil blive god til en ny vane. Du kan sætte et system op, så du kan måle dig selv løbende, om du har husket at lave dine øvelser. Vi plejer at anbefale, at man gør det SUPER visuelt og derfor bliver husket på om man er god, eller dårlig. Den motiverende faktor her er, at vi godt kan lide sammenhæng. Og en nem måde at se sammenhæng på, er ved at have en visuel komponent tilknyttet vanen.

Her kan en simpel “stor” kalender bruges. Kalenderen hænges i køkkenet, i din gang, eller i dit soveværelse. Et sted hvor du ser den dagligt som minimum. På kalenderen sætter du en stor rød prik på den pågældnede dag du har lavet dine øvelser. Akkumuleringen af sammenhængende dage du har trænet, strukket ud, eller gjort noget andet vanemæssigt, er en motiverende faktor i sig selv. På snapchat har de et lignende koncept der hedder streaks, som gør at unge mennesker skriver til hinanden hver dag, bare for at opretholde en streak, eller sammenhængende periode hvor de har skrevet sammen. Jo længere jo bedre.

Ovenstående er bare eksempler på tiltag du kan gøre for at blive bedre til at huske dine øvelser. Det er ikke sikkert lige præcis dem her virker for dig, men metodikken er rimelig universel og burde kunne oversættes til de fleste. Husk at du altid kan booke en tid til os hvis du har udfordringer du ikke selv kan komme ud af med din krop. Vi vil ihvertfald gerne komme med vores besyv på, hvordan du kan komme igang igen. Book i vores fysioterapi klinikker i enten Hellerup eller Helsingør. 

God træning.

 

Må vi sende dig en mail?

Aldrig spam, kun tips og tricks omkring træning, genoptræning, samt gode tilbud!

Udfyld formularen under her: